Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Slik lager du mål i Analytics

De fleste vet hvor mye besøk nettsiden deres har. Men når jeg snakker med nye kunder og spør hvor mye nettsiden hjelper på omsetningen, så har de fleste dessverre problemer med å svare.

Mitt utgangspunkt er at man har en nettside for å nå forretningsmessige mål. Hva disse målene skal være, finner vi ut sammen med våre kunder. Det kan f.eks ha en verdi når en bruker av nettsiden har:

  • Fylt ut kontaktskjema
  • Registrert som som ny kunde
  • Klikket på telefonnummer (og ringt)
  • Chattet
  • Trykket på e-post adresser
  • Lastet ned produktark
  • Logget inn på et login område
  • Søkt etter verdifull info i søkefeltet
  • Handlet (om du driver nettbutikk)
  • Lastet ned kart (om du vil ha besøk)
  • Trykket på link til sosiale medier

Her ser dere hvordan målene kan se ut i Analytics:

Konverteringssporing i Google Analytics

Som dere ser, har det vært 124 personer som har gjort det vi ønsker de skal gjøre på nettstedet. Av 100 personer, så har 3,78 av dem gjort det vi ønsker (konverteringsgrad på 3,78%). Tallene finner du ved å logge deg inn i Analytics og klikke deg frem til “Konverteringer” -> “Mål” ->”Oversikt”.

Videre ser dere målene som er nådd:

  • 9 har brukt kontaktskjema
  • 16 har klikket på e-post i bunnen av siden
  • 14 har klikket på telefonnummer
  • 85 personer har brukt chat

Når vi overtar kunder, er det dessverre sjeldent at tidligere leverandør har satt opp slike målinger. Det krever noe arbeid å sette dette opp.

Hvordan setter man opp slike mål i Analytics?

Klikk deg inn på “Administrasjon” og se etter “Mål”. Her klikker du på “+ Nytt mål”.

Google har laget endel maler for mulige mål, som hjelper deg på veien.

Mål i Analytics

Om vi her velger f.eks “Nyhetsbrevregistrering”, så kan dette brukes til når en mulig kunde fyller ut et kontaktskjema.

Mål i Analytics, del 2

Her velger man “Type: Mål”, fordi når man fyller ut et skjema, kommer man ofte til en egen side (URL) med en høflig “takk for din interesse” tekst.

På neste side legger du inn den url som ditt kontaktskjema går til:

Mål i Analytics, del 3

Klikk så “Lagre”, og målet er lagret og blir sporet.

Har du spørsmål om dette, eller ønsker å sette opp mer avanserte mål, så bare ta kontakt. Vi har ansatte som er sertifiserte i Google Analytics.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no