Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Remarketing – annonsering kun til de som har besøkt ditt nettsted

Du har muligens hørt om begrepet «remarketing», men kanskje det er litt uklart hva det egentlig betyr? Denne korte artikkelen vil forhåpentligvis gi deg en enkel forklaring på hva som menes med remarketing.

Det er ingen direkte oversettelse av ordet. Men med remarketig så annonserer du kun til de personer som nylig har besøkt nettstedet ditt.

La oss ta et eksempel:
Du besøker en nettbutikk. Kort tid etter begynner det å dukke opp annonser for samme nettbutikk når du er inne på helt andre nettsider. Rart? Nei, denne nettbutikken er smart, og vet at sannsynligheten for at du da kommer tilbake til nettbutikken, er stor. Nettbutikken har derfor brukt (f.eks) AdWords og remarketing.

Denne nettbutikken vet også hvilke produkter du har sett på, og kan vise annonser kun for de produkter du tidligere har sett på. De kan selv bestemme hvor mange ganger du skal se disse annonsene. Hvis du ikke har klikket deg inn på en annonse etter at den er vist eks 5 ganger, så slutter de å vise den annonsen. Nettbutikken kan også bestemme hvor lenge annonsen skal vises, angitt i dager.

Stegene er slik:

Remarketing

Hvorfor fungerer remarketing så bra?

Vi vet alle at en kjøpsprosess kan ta tid og består av flere faser. Vi bruker nettet til å søke frem og vurdere alternativer. Det er mange ganger vi ikke kjøper noe første gang. Via remarketig får du som nettstedeier en enkel måte å vise deg frem på for personer som er i en aktiv kjøpsprosess. Jo flere ganger de ser dine annonser, jo høyere er sannsynligheten for at de klikker inn på ditt nettsted igjen og kjøper fra deg.

Remarketing krever noe arbeid, da man bør utarbeide relevante annonser for det du tilbyr. Ideelt sett lager du en annonse for alle dine produkter, slik at de blir konkrete og relevante opp mot det brukeren har klikket seg inn på. Du kan lage vanlige tekstbaserte annonser, men vi anbefaler å lage tradisjonelle bannerannonser – og dette tar noe tid skal det gjøres skikkelig.

Ta kontakt om du ønsker at vi skal se om remarketing kan være noe for din bedrift.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no