Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Universell utforming – en liten oppklaring

Det har vært mye mediaoppmerksomhet rundt emnet Universell utforming. Artiklene i media har vært noe uklare. Man er IKKE en forbryter om man ikke har en nettside som er universelt utformet!

Pga mange spørsmål fra våre kunder angående universell utforming, har vi derfor laget en enkel FAQ om dette emnet:

Hva er universell utforming?
Universell utforming betyr enkelt forklart at ditt nettsted er best mulig tilrettelagt for flest mulig forskjellige mennesker. Når et nettsted er universelt utformet, så oppfyller det 35 kriterier.


Hvilke krav er det snakk om?
Det er altså laget en liste på 35 kriterier. Det gjelder ting som fargebruk (kontraster), rekkefølgen på innholdet på nettsiden, forstørrelse av tekst, tekstting av lydfiler etc.
Kravene finner du her: http://universellutforming.difi.no/veiledning/nettsider/krav-til-nettlosninger/krav-wcag


Hvem må følge disse reglene?
Omtrent alle nettsider må følge disse 35 kravene. Private og offentlige. Private blogger er et unntak.


Hvorfor har man laget disse reglene?
Grunntanken er er absolutt alle innbyggerne skal ha tilgang til all informasjonen som finnes på nettet. Uavhengig av funksjonsnedsettelser.


Når må jeg endre mitt nettsted slik at det er universelt utformet?
Om du har nettside i dag, og ikke vil gjøre endringer på den, så har du frem til 1. januar 2021. Du har mao god tid, men hvem vil vel bruke et nettsted som 7 år gammelt…


Om jeg ønsker å få etablert et nytt nettsted, må jeg da følge disse reglene?
Nei, ikke så lenge du inngår avtale om utvikling før 1. juli 2014. Det er altså avtaletidspunktet som er det viktige.


Hvor mye dyrere blir et nettsted om disse reglene skal følges?
Det er vanskelig å gi et konkret estimat. Det er avhengig av hvilket nettsted du har, eventuelt hvilket type nettsted du ønsker utviklet. I praksis kan det ligge på et sted mellom 10-35%.


Har dere som web-leverandør en plikt til å levere nettsider iht disse 35 kravene?
Nei, dette er kundens ansvar, men vi som en seriøs leverandør vil informere våre kunder om disse kravene.


Leverer dere nettsider iht kravene?
Ja, vi har i mange år jobbet med tilsvarende krav som endel kunder har ønsket å følge, selv om det ikke har vært et krav tidligere. Vi vet godt hva disse kravene innebærer og har utviklere som hjelper deg å følge disse kravene.


Er det bare dere (InBusiness) som må sørge for at kravene følges?
Et nettsted består i praksis av en teknisk del, og en innholdsdel. Disse kriteriene vil ha effekt på begge disse 2 elementene. Om vi som leverandør har ansvaret også for innholdsdelen på nettsiden din, så tar vi ansvar for alt. Om du selv jobber med innholdet, så har du også et ansvar for at kriteriene er oppfylt.


Hva skjer om jeg ikke følger disse reglene?
Det er noe uklart. Vi har bedt om tilbakemelding fra DIFI på dette, men venter på konkret svar. Vi har en følelse av at DIFI kommer til å holde fokus (og statuere eksempel) på offentlige nettsider, og andre nettsider som har stor almenn interesse. Vi tror ikke de kommer til å straffe snekkeren som nylig har lansert et nettsted. Men på sikt vil de nok sjekke flere typer sider. Deres straff er i siste instans bøter, men vi tror ikke det vil skje de første årene. Ihvertfall ikke for vanlige bedriftssider. Det er også mulig å søke om dispensasjon, men vi har ikke fått god info om hvor enkelt det er å få innvilget en slik søknad.


Hva vil størrelsen på en bot være?
Dette har vi ikke fått svar på. Det er mest sannsynlig ikke bestemt enda.


Hva om et nettsted oppfyller svært mange av kravene, men absolutt ikke alle 35 – vil det fremdeles bli en bot?
Dette har vi ikke fått svar på. Det er kanskje ikke bestemt enda.


Kan DIFI disse reglene godt?
Tja, vi er usikre. Dette er jo ikke deres regler, dette er regler laget av World Wide Web Consortium. Disse har laget 61 kriterier, hvor altså DIFI har pekt ut 35 kriterier som vi i Norge skal følge. Det finnes ingen generator hvor man kan putte inn en URL, for så å få en rapport. Dette er mer manuelt og ganske møysommelig jobb.


Hvordan kan de sjekke om en løsning er lansert etter 1. juli 2014, eventuelt at avtaledatoen var før 1. juli 2014?
De kan ikke sjekke dette uten å høre med dere som kunde.


Har du noen spørsmål om universell utforming som ikke ble besvart her? Bare ta kontakt med oss.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no