Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

9 tips for økt konvertering i din nettbutikk

En konvertering skjer når noen besøker ditt nettsted og gjør noe du ønsker de skal gjøre der. Driver du en nettbutikk, så skjer en konvertering når en person handler noe i nettbutikken. Har du f.eks 100 besøk på ditt nettsted, og 3 handler i løpet av dagen, så er konverteringsraten 3%.

Konverteringsraten er mao svært viktig om du driver nettbutikk. Nedenfor kommer vi med 9 tips for hvordan du kan øke konverteringsraten i din nettbutikk.

Konverteringsrate i nettbutikkGod kategorisering
Man må gjøre det enkelt for kunden å finne det de ønsker. De fleste starter med å lete i produktkategoriene. Om de ikke finner produktet der, gir de enten opp (og forlater nettbutikken), eller gjør et søk. Det er neste tips.

Godt søk
Søket bør være tydelig. Bruk gjerne også autofullfør om det er støttes i løsningen din. Legg gjerne inn støtte for feilstavelser og synonym om nettbutikk admin støtter det. Når søkeresultatet er presentert, bør det være filtermuligheter dersom du har mange produkter/varianter (farge, størrelse etc).

Bra produktpresentasjon
Når brukeren så har funnet ønsket produkt, så bør det presenteres på en god måte. Gode bilder og selgende tekst tilpasset din målgruppe. Hvordan bildene bør presenteres, er veldig avhengig av hva du selger. De bør være mulige å forstørre. Har du ulike varianter, så ha bilder av alle varianter. Folk stoler mer på andre folk enn deg, så anmeldelser er også viktige.
Prisen bør selvsagt være tydelig.

Tydelig info om fraktmuligheter og kostnader
Når folk er varmet godt opp, er det viktig med tydelig info om frakt. Spesielt om man selger rimelige produkter, vil en mulig fraktkostnad gjøre at produktet blir vesentlig dyrere i prosent. Jo rimeligere frakt, jo enklere å få salget. Mange ønsker også valgmuligheter mht frakt. Noen ganger må man ha varen raskt sendt hjem og da bør man ha et tilbud til rask leveringstid. Jo mer nøyaktig leveringsdato du kan gi, jo bedre. Har man info om hvor enkelt det er å returnere varen, så er også det kjempepositivt.

Gjør brukeren trygg
Om du har en noe ukjent nettbutikk, så vil mange ta en titt på «Om oss» sider. Det er viktig at du her selger deg inn som en seriøs nettbutikk. Noen der ute er enda skeptisk til å legge inn kredittkortinfo etc via en nettbutikk. La dem føle seg trygge. Designet til nettbutikken spiller også en rolle her. Det må se bra ut.

Tilpass nettbutikken til den skjermen brukeren har
Mange av våre kunder har over 50% som besøker dem via mobilen. Nettbutikken bør være responsiv, spesielt om du er i B2C segmentet.

Enkel utsjekk
Tenk om du i MENY butikken måtte legge inn all info om deg selv, gå mange steg, og til slutt et eget sted hvor du måtte betale. Tungvint. I nettbutikkverden er utsjekk ofte noe tungvint. Gjør det så enkelt som mulig. Det er ofte ikke til å unngå at det blir noen steg, men vær kritisk til all data og steg du legger opp til. Er det nødvendig? Kan du gjøre det enklere for dine kunder? Mange nettbutikksystem har en form for Hurtigkasse. Den bør sterkt vurderes.

Remarketing
Mange forlater nettbutikken uten å kjøpe noe. Grunnene er mange, men i endel tilfeller kan man ikke «skylde» på nettbutikken, men det var noe som gjorde at det ikke passet å kjøpe produktet akkurat der og da. Alle nettbutikker bør «følge opp» vedkommende med remarketing. Dvs at man viser annonser for det produktet vedkommende holdt på å kjøpe. Til dette kan man bruke Google AdWords. Man kan også benytte løsninger der vedkommende får en e-post i retur, om vedkommende var kommet så langt i kjøpsprosessen at e-post ble registrert.

Rabatter
Vi elsker rabatter og kampanjer. Dette må selvsagt brukes med varsomhet, men i perioder bør rabattkoder brukes. Når man har lagt produkter i handlekurven og man i tillegg kan få noen kroner i rabatt, ja da blir det enklere å sluttføre kjøpet. Det å gi positive overraskelser underveis (lavere priser) er langt mer effektivt enn normalen, som er å legge på priser og gebyrer jo lenger man kommer i kassen.

Dette er tips som retter seg mest inn mht å få allerede besøkende til å bli kunder. Ønsker du flere tips eller mer trafikk, ta kontakt!

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no