Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Annonsering på Facebook

InBusiness sin visjon er at de produkter vi leverer, skal gi RESULTATER for våre kunder. Vi leverer nettløsninger, men for at det skal gi gode resultater, må nettløsningen markedsføres. AdWords er noe våre kunder har god uttelling på. Men nå ser vi også hvor virkningsfull annonsering på Facebook har blitt.


Facebook markedsføring

Facebook gir utrolige muligheter til å segmentere, slik at du treffer målgruppen din
La oss si du driver en fysisk butikk som også har startet en nettbutikk. Du ønsker å annonsere til følgende målgruppe:

  • Kvinner og menn mellom 50-75
  • Bor i Vestfold
  • Har interesse for jakt

Denne segmenteringen er relativt enkelt å sette opp. Men vi kan gjøre kampanjen enda mer spisset, og annonsere til:

  • De som tidligere har besøkt nettbutikken din (remarketing)
  • Dine eksisterende kunder (vi importerer dem inn i Facebook)
  • “Tvillingene” til dine kunder (personer som Facebook mener er like dine eksisterende kunder)
  • Dem som allerede LIKER Facebook siden din

Facebook har blitt en utrolig bra annonseplattform. Det er ikke uten grunn at Schibsted ruster opp mot Google og Facebook. Schibsted og andre norske annonseselgere har rett og slett et langt dårligere produkt å tilby. Det sier også Hans Petter Nygård-Hansen i artikkelen “Facebook og Google får mine reklamepenger!

Rimelig annonsering
Facebook er en svært rimelig plattform å annonsere på. Du kan velge å betale pr klikk eller pr 1.000 visninger. Annonserer du i aviser, skyter du med hagle, dvs du betaler for svært mange visninger til personer som ikke er interesserte i det du tilbyr. På Facebook kan du segmentere så bra at de fleste i segmentet ditt allerede er interesserte i det du tilbyr. Dette betyr igjen at annonsen er mer relevant for brukerne og muligheten for at brukerne klikker seg inn på annonsen er større. Hvis mange klikker på annonsen, påvirker dette spredningen av annonsen og prisen.

Rimelig annonsering på Facebook

Tallene vil variere fra kampanje til kampanje, men dette viser likevel hvor rimelig Facebook er på annonsering. En annonse i en nettavis vil fort ligge på 200-400 pr 1.000 visninger.

Bruker du penger på en annonse i en nettavis i dag, vil alle leserne se den, og du får ofte mange visninger. Man hva hjelper det om de ikke er interesserte i det du tilbyr? Det blir dyr markedsføring. Schibsted sier det rett ut:

– Alle som er berørt av det norske annonsemarkedet merker Google og Facebook. I år tar de rundt tre milliarder av en samlet annonsekake på rundt 20 milliarder, så det er klart at alle merker dem. På den digitale siden er de veldig gode til å komme med målrettede produkter, sier Ryssdal.

Ønsker du å komme igang med målrettet annonsering via Facebook for å øke salget ditt? Ta kontakt for mer informasjon.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no