Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Nye Facebook regler forenkler konkurranser og kampanjer

På tirsdag annonserte Facebook at de ville forenkle de såkalte Promotion Guidelines drastisk. Disse regulerer hvordan konkurranser kan bli utført på Facebook. Før måtte man gjøre det via en applikasjon. Alt annet var ulovlig i følge Facebook.

Men mange bedrifter, enten bevisst eller ubevisst, brukte likevel den såkalte «Timeline» fra Facebook for sine konkurranser. De fleste Facebook-brukere kjenner dette alt for godt: «Klikk «like» og vinn …». Før var det egentlig ikke lov. Men nå er altså dette offisielt tillatt.

Dette er altså lov:

La brukeren LIKE et innlegg på din Facebook side, og dermed være med i en konkurranse:

Facebook endring - nå er konkurranser på Timelinen lov

La brukeren legge inn en Melding på din Facebook side, og dermed være med i en konkurranse:

Facebook endring - nå er konkurranser på Timelinen lov

La brukeren legge inn en Kommentar til et innlegg på din Facebook side, og dermed være med i en konkurranse:

Facebook endring - nå er konkurranser på Timelinen lov

OBS:Handlingene må skje på Facebook siden til bedriften, og kan ikke bli utført på den personlige siden til brukeren. Så dette er mao ulovlig:

Facebook endring

Blir Facebook bare spam nå?
Tja, det er jo en viss fare for at det kan bli noe verre. Samtidig er jo det Facebook sin største frykt at folk skal føle at veggen deres bare viser unyttige ting – for hva skjer da? Jo, du slutter å bruke Facebook. Så vi må anta de vet hva de gjør, og at deres algoritmer gjør at vi ikke bare ser tull på veggen vår.


App eller ikke app?

Selvfølgelig er det fortsatt lovlig å kjøre en konkurranse i en app. Det er også gode grunner til det. Man ønsker gjerne å samle data om de som deltar, og det blir vanskeligere å gjøre om man ikke bruker app. Man har selvsagt også mye bedre muligheter til å kommunisere et budskap når man har en egen side tilgjengelig for konkurransen.

Hvis du trenger hjelp eller har spørsmal om Facebook og sosiale medier, bare ta kontakt med oss.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no