Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Mål med nettløsningen

Vi blir stadig kontaktet av kunder som spør «Vi trenger et nytt nettsted, hva vil det koste?». Det er hyggelig at vi blir kontaktet av potensielle kunder, men fokuset blir dessverre feil, synes jeg.

Kunde bør heller spørre:

Vi trenger et nytt nettsted, hvor mye kan vi tjene på det?

Da blir ihvertfall fokuset riktig 🙂

Litt historie
Før var det vanskelig å sette opp en nettside. Der kom vi inn og hjalp bedriftene. Det å ha en nettside var et mål i seg selv, den gangen. Det holder ikke lenger, nå skal en nettside støtte opp om driften på en helt annen måte. Man må mao ha et mål med nettsiden.

Hva er dine mål?
Når vi spør kunder om hvilke mål de har med nettstedet, blir det ofte stille på den andre siden av bordet. Noen sier ting som «det må være brukervennlig», «lett å navigere i», «det skal se moderne ut»… Dette er dessverre ikke mål. Det er egenskaper med nettstedet.

Når vi begynner å gi kundene noen hint på hvilke mål vi kan ha med et nettsted, begynner praten å gå! Nedenfor kommer noen eksempler vi ofte nevner i møter:

Mål Hvordan? Hvordan måle
Øke salget med 50.000 pr mnd. Etablere en Magento nettbutikk Magento
Minske supporthenvendelser med 20% Ha en god FAQ Sjekke logg på supportsystem
Øke konvertering med 30% Legge inn en hurtigkasse Google Analytics
Minske frafall av kunder med 50% Etablere en egen kundeportal CRM
Øke antall henvendelser med 40% Bedre produktinfo og kontaktmuligheter på hver enkelt side CRM
20% flere registrerte abonnenter på nyheter Bedre nyheter, enklere registrering CMS
Selge annonser for 50.000 pr mnd. Ha veldig gode nyheter og et høyt trafikkert nettsted Google Analytics
Delmål for å nå hovedmål:
Komme inn på første siden til Google på 5 valgte søkeord Finne gode søkeord og jobbe med innhold Bruke egne verktøy med rapporter
Kunden skal finne alt innen 3 klikk Jobbe med informasjonsarkitektturen Google Analytics
Flere delte artikler i sosiale medier Gjøre det enkelt for brukerne å dele artikler Sette opp en egen oversikt over delte artikler
Redusere «bounce raten» Bedre og mer relevant innhold Google Analytics
Øke trafikken med 25% Markedsføring, SEO Google Analytics


Målene bør ideelt sett være målbare. Men min personlige erfaring er at mål som «øke antall forespørsel» er langt bedre enn «ha en moderne nettside».

Andre litt «løse» mål kan være:

  • Bygge merkevare
  • Skille oss ut
  • Drive kundepleie
  • Økt lojalitet

Ta kontakt om du ønsker en vurdering av dine mål for ditt nettsted.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no