Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Lær deg alt om søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er kort fortalt «det arbeidet man gjør for å bli synlig i søkemotorene». Arbeidet består av mange ulike teknikker som til sammen gir resultater. Søkemotoroptimalisering er tidkrevende og krever mye tålmodighet. Målet er at din nettside skal rangere høyest mulig i søkemotorene. Lykkes man, er gevinsten stor for din bedrift.

 

Wikipedia sin definisjon av søkemotoroptimalisering er:


«Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som fører til at en eller flere nettsider oppnår bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider.»

Mange bruker forkortelsen SEO (Search Engine Optimalisation) for dette arbeidet.

 

Hvorfor skal man bruke tid på søkemotoroptimalisering?

Lykkes man med søkemotoroptimalisering, vil bedriften din med stor sannsynlighet oppleve følgende positive virkninger:

  • Få økt trafikk på nettsiden
  • Få flere henvendelser
  • Økt kjennskap til bedriften di
  • Få økt salg om du driver nettbutikk
  • Spare penger på betalbar markedsføring (både digalt og analogt)

 

Kort fortalt vil du med stor sannsynlighet øke omsetningen til bedriften din om du lykkes med å komme høyt opp i søkemotorene.

 

Hvordan lykkes man med søkemotoroptimalisering?

Det er en rekke ting man må gjøre riktig for å lykkes med søkemotoroptimalisering. Det er ingen quick fix dessverre. Det er hardt arbeid og mye tålmodighet som må til. I tillegg til punktene nedenfor, er det en rekke punkter vi faktisk ikke vet 100%. Søkemotorene (Google spesielt) har mange ulike algoritmer, og disse forandres ofte.

Disse punktene må du tenke på for å lykkes med søkemotoroptimalisering:

Innhold
Søkemotorene gjør vurdering av ditt innhold. Er det bra for målgruppen, blir du belønnet med høyere rangering. Les mer om hva som er bra innhold for en søkemotor.

Brukervennlig og hastighet
Er nettstedet ditt brukervennlig og lett å finne frem i? Er det raskt? Da skal du bli belønnet med høyere rangering. Les mer om hastighet og SEO hos Yoast.

Teknisk kvalitet
Søkemotorene titter «behind the scene». Er det dårlig håndverk (kode) av dem som har laget nettsiden, blir du straffet. De som har bygget nettsiden, må vite om kravene som søkemotorene har. Les mer om tekniske krav her.

Se gjerne filmen «Hvordan tenker Google?»:

Finnes det en enklere måte å komme høyt opp i søkemotorene på (les: Google)?

Ja, man kan betale seg frem i køen. Dette heter Google Ads. Se video om forskjellen med Google Ads og vanlig (organisk) søkemotoroptimalisering:

Hvordan vet man om man har lykkes med søkemotoroptimalisering?

Det måler man. Bruk verktøy som Google Analytics. Da ser man trafikken som kommer fra søkemotorene.

Antall besøk fra organisk SEO

 

I tillegg kan man bruke verktøy som f.eks SEOProfiler til å se hvordan det enkelte søkeordet rangerer i Google (rangering i kolonnen til høyre):

Rangering i Google etter søkemotoroptimalisering

 

Verktøy man kan bruke når man jobber med søkemotoroptimalisering

Det finnes mange gode verktøy som gjør jobben enklere.

Verktøy Brukes til Pris
Google Analytics Måler alt av trafikk på nettsiden din. 0,-
SEOProfiler Komplett SEO verktøy, inkludert måling av rangeringen på alle dine søkeord Fra kr 700,- pr mnd
SEO Site Checkup Kan bruke gratisversjon til å få innspill på SEO tiltak man bør gjøre Fra kr 800,- pr mnd.

Tabell ble sist oppdatert: August 2019.

 

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Det er vanskelig å si en konkret sum. Det er avhengig av utgangspunktet ditt (hvor bra/dårlig nettsiden er), konkurransen og ditt ambisjonsnivå… Noen skriver at det koster kr 10.000 til 15.000 pr søkeord. Det er nok ikke så langt unna hva det kan koste i praksis. Generelt koster arbeidet endel i etablering, samt at det må regnes med noen timer pr måned i rapportering og optimalisering. Mye må leverandøren gjøre innledningsvis, men mye kan du som kunde gjøre etter grunnmuren er bygget.

Når man betaler seg frem i køen med Google Ads, får man umiddelbar effekt. Det gjør man ikke med søkemotoroptimalisering. Denne investeringen får man som oftest ikke tilbake med en gang. Det kan gå flere måneder (og vel så det) før man merker effekten av det arbeidet som blir lagt ned – men den langssikte gevinsten er høy om man lykkes. Arbeidet med gjør med søkemotoroptimalisering kan ofte høstes i flere år etterpå. Men husk altså å bruke noen timer i måneden på optimalisering.

 

Leverandører av søkemotoroptimalisering i Stavanger:

Leverandør Erfaring med SEO Google Ads partner
InBusiness AS 22 år Ja

 

Leverandører av søkemotoroptimalisering i Tønsberg:

Leverandør Erfaring med SEO Google Ads partner
InBusiness AS 22 år Ja
Idéhuset Albretsen ? Nei

 

 

Som en avslutning og hovedtips når du jobber med søkemotoroptimalisering:

Tenk på brukerne av nettsiden din. Ikke tenk så mye på søkemotorene. Lykkes du med å skape et nettsted brukerne liker, vil du normal bli belønnet av Google med høyere rangering.

Forfatter av artikkelen
Arve Hinna har i 22 år jobbet med nettløsninger og digital markedsføring for norske bedrifter. Ønsker du økt synlighet i søkemotorene? Ta kontakt med Arve på arve@inbusiness.no eller 901 33553

Arve Hinna fra InBusiness AS