Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Kvalitet og søkemotoroptimalisering

Google er en fantastisk søkemotor. For oss som brukte nettet før Google kom på banen – og daglig brukte Yahoo AltaVista – så var Google sin inntreden fantastisk. Den fant stort sett alltid det vi søkte etter. Grunnen er deres gode algoritme. Måten Google indekserer og rangere alle verdens nettsider, er rett og slett bedre hva de andre søkemotorene klarer. Og algoritmen forbedres stadig.

 

Dårlig innhold kun skrevet for søkemotorene skal ikke lønne seg
Selv om algoritmen i prinsippet er like hemmelig som oppskriften til Coca Cola, så vet Google at mange har forstått mye av hvordan algoritmen fungerer i praksis. Og når man vet mye om den, er det lettere å tilpasse innholdet til å bli bedre rangert i Google. Men Google sitt mål er å finne de beste sidene til de som bruker Google. De vil ikke rangere en side høyt bare fordi at eierne av nettsiden har forstått algoritmen og tilpasset innholdet etter den.

 

Godt innhold skal lønne seg
Google ønsker at du skal skrive godt innhold til brukerne av ditt nettsted. Det skal være hovedfokus. Du skal mao ikke bare bombardere innholdet ditt med søkeord og skrive kun for å bli høyest mulig rangert.

 

Hva er godt innhold?
Google har en formidabel oppgave foran seg for at deres algoritme skal kunne skille godt innhold fra dårlig innhold. Google har kommet med noen punkter som de spør seg når de jobber med algoritmen som skal vurdere kvaliteten på et nettsted. Her er noen punkter:

  • Stoler du på innholdet i denne artikkelen?
  • Er denne artikkelen skrevet av en ekspert som kjenner temaet godt, eller er artikkelen ganske «tynn» i innholdet?
  • Har nettsiden duplisert og veldig mye likt innhold, med bruk av lignende nøkkelord?
  • Stoler du såpass på nettsiden at du ville oppgitt kredittkortinfoen din til den?
  • Virker det som innholdet er skrevet av personer som virkelig er interessert i innholdet, eller virker innholdet egentlig kun skapt for å rangere godt i søkemotorene?
  • Gir artikkelen bedre innhold enn de andre i søkeresultatet?
  • Beskriver artikkelen flere sider av en historie?
  • Er nettsiden regnet som en autoritet innenfor temaet?
  • Inneholder artikkelen skrivefeil?
  • Inneholder artikkelen gode analyser og informasjon utenom det opplagte?
  • Ville du bokmerket eller delt artikkelen med dine venner?
  • Ville du forventet å se denne artikkelen i en bok eller magasin?

Dette er bare noen av punktene. Ser fullstendig liste her: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality.html

 

Som du skjønner; det er ingen enkel oppgave Google har foran seg. Men jeg skjønner absolutt fokuset til Google. De har nok sett at SEO bransjen har lært seg litt for mye om hvordan man skal komme høyt opp i Google, og da har fokuset blitt at man skriver for Google – og ikke for brukerne. Det er nettopp dette Google ikke ønsker. For hva vil skje om du gang på gang søker hos Google og så kommer du inn på dårlige sider? Jo, du finner deg en annen søkemotor. Det er Google livredd for, de er helt avhengig av å sende deg til gode sider. Hvis ikke ender Google opp som Yahoo og AltaVista.

 

Hva gjør vi som driver med søkemotoroptimalisering med dette?
Jeg tipper mange gjør som før, de skriver for Google, ikke for brukerne. Det kan straffe seg på sikt. Jeg har hele tiden sagt at innhold er kongen. Jeg kan godt legge på “godt” i den setningen. Mao: “Godt innhold er kongen”. Så i tillegg til å tenke søkeord og tekniske justeringer, må vi ha enda mer fokus på innhold. Så gode tekstforfattere blir enda viktigere enn før.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no