Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

7 Google Ads trender for 2019

Vi digger Google Ads og resultatene det gir våre kunder. Det skjer stadig noe nytt i denne vidunderlige verden og mer er ventet å skje fremover. Vi har sett i krystallkulen for 2019, og kommer med 7 punkter vi tror vil prege Google Ads i 2019.


Økt fokus på å utnytte alle muligheter Google Ads

Mange kjører i dag kun søkeord med tekstannonser. Dette er den mest vanlige måten, men Google Ads gir etterhvert så mange flere muligheter man bør utnytte som en del av den totale markedsføringsmiksen:

  • Banners
  • YouTube filmer
  • Google Shopping

 

Vi har lenge hatt fokus på disse 3 mulighetene, og håper og tror at enda flere annonsører i 2019 gjør det samme!

 

Økt fokus på målgrupper

Google vet det meste om hva du søker etter. Vi som annonsører vil bruke enda mer av denne informasjonen i 2019, for å treffe riktig målgruppe. Denne informasjonen har bare blitt bedre og bedre, til tross for GDPR og personvern.

Noen mener søkeord vil få mye mindre fokus fremover, og at alt fokus blir på målgrupper. Vi er ikke enige. Men når vi bruker både søkeord og målgrupper i kombinasjon, får man kampanjer som gir gode resultater.

Det finnes flere måter å treffe bedre på målgrupper. In-Market publikum er en god måte. Her treffer man personer som aktivt er på jakt etter det du tilbyr. Les mer om In-Market publikum her: https://www.inbusiness.no/blogg/treff-malgruppen-enda-bedre-med-in-market-publikum/

Custom Affinity publikum er en annen måte som også er bra. Her kan man f.eks treffe personer som har besøkt dine konkurrenters hjemmeside. Veldig nyttig og effektivt.


Google Ads som innkaster til fysisk butikk

60-70% starter sin kjøpsprosess digitalt, men går så i fysisk butikk for å kjøpe/hente produktet. Da må man være synlig digitalt, hvis ikke taper man mye salg. Google Ads og nettbutikken er mao ofte “innkasteren” til fysisk butikk. Husk at omsetning er omsetning. Utfordringen for mindre butikker er å måle dette. Akkurat her har vi ingen god løsning for små fysiske butikker. For kjeder med mange fysiske butikker, er det muligheter for å måle hvor mange som klikket seg inn fra en Ads annonse, og faktisk endte opp i fysisk butikk.

Vi tror at i 2019 blir det økt akseptanse for at Google Ads bidrar med salg både i nettbutikk (som måles), men også i fysisk butikk (men som ofte ikke kan måles nøyaktig).

 

Remarketing

Ved å bruke remarketing, kan du vise deg frem for personer som allerede har vært innom nettsiden din. Annonsen kan skreddersys akkurat det den mulige kunden er interessert i. Noen annonsører utnytter denne muligheten, men langt fra alle. Vi håper og tror at flere vil utnytte remarketing i 2019.

 

Mer automatisering

Kunstig intelligens og maskinlæring er i tiden. Dette gjelder også i Google Ads universet. Google bruker store ressurser på å gjøre vår jobb enklere, samt få maks resultater ut av de penger man bruker på markedsføringen via Ads.

Vil automatisering overta jobben til oss Google Partnere? Nei. Men automatisering vil forhåpentligvis overta noen daglige oppgaver. F.eks på automatiserte budgivningstrategier og rapportering. Vi håper også at Google Ads vil bli bedre til å komme med optimaliseringstips. Google gir oss i dag noen tips, men kvaliteten på den er svært variabel. Et erfarent Google Ads menneske må foreløpig vurdere alle tipsene Google kommer med. Det er ikke smart å bare klikke på “Utfør tips” knappen uten å tenke seg om. Da kan fort kampanjen få dårligere resultater.

Google har også lansert responsive tekstannonser. Her kan man enkelt forklart legge inn mange annonsetekster, og så vil Google, ved hjelp av maskinlæring, vise de som (forhåpentligvis) er mest effektive. Dette kommer nok mer og mer fremover.

Heldigvis er vi mennesker fremdeles bedre enn maskiner til å bli kjent med forretningen til kundene våre, skrive kreative og selgende annonsetekster, velge strategi for kampanjen, sette opp gode konverteringer, analysere tallene med mer.

Vi i InBusiness følger nøye med på hva Google Ads tilbyr av kunstig intelligens. Vi gjør vårt ytterste for å kombinere det beste fra oss mennesker med kunstig intelligens.

 

Bygge merkevare

Som Google Partner er vi svært opptatt av hva du bruker av penger og hva du får igjen av penger på annonseringen. For nettbutikker kan vi regne ut ROI veldig nøyaktig. Men alt bør og kan kanskje ikke måles? Vi tror på viktigheten av å bygge merkevare og kundelojalitet. Disse målene tror vi får økt fokus i 2019. Her er banners og YouTube to gode virkemidler.

 

Enda flere muligheter for å vise deg frem

Er det en ting som er sikkert i 2019, så er det at det vil komme enda flere muligheter for annonsører til å vise seg frem med Google Ads. Nøyaktig hva dette betyr i praksis, vil kun tiden vite. Men vi InBusiness er i betaprogrammet til Google Ads og får tidlig vite om nye muligheter.

 

Ønsker du:

  • Økt salg i nettbutikken?
  • Fere henvendelser, leads og kunder?
  • Få mer relevant trafikk?
  • Øke kjennskapen til dine produkter og tjenester?

 
 Da bør du sterkt vurdere Google Ads i 2019.

 

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no