Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Jakten på den perfekte nettbutikk

InBusiness  har som visjon å levere nettbutikker som selger mest mulig. Det betyr at alle elementer i nettbutikken må være bra. Alle nettbutikker starter med en topp. Den til typisk ha med kundens logo, menyer, søk etc.  Hva mer pleier de fleste nettbutikker å ha med av elementer i toppen? Hva har de ikke med? Vi gjorde en liten analyse.

Nedenfor ser du bildene av toppene til mange kjente nettbutikker. I slutten av artikkelen har vi gjort en kort analyse.

 


 

Intersport topp nettbutikk

 


 

Zalando topp nettbutikk

 


 

XXL topp nettbutikk

 


 

VITA topp nettbutikk

 


 

Stormberg topp nettbutikk

 


 

Power topp nettbutikk

 


 

Norrøna topp nettbutikk

 


 

MegaFlis topp nettbutikk

 


 

Linda topp nettbutikk

 


 

Komplett Apotek topp nettbutikk

 


 

Komplett topp nettbutikk

 


Kolonial topp nettbutikk

 


 

G Sport topp nettbutikk

 


 

Get Inspired topp nettbutikk

 


 

Fjellsport

 


 

Elkjøp topp nettbutikk

 


 

Amazon topp nettbutikk

 


 

BliVakker topp nettbutikk

 

Fellestrekk
Hva er fellestrekkene? Hva har de aller fleste med i toppen av sin nettbutikk?

  • Logo
  • Søk
  • Meny (ofte 2 menyer)
  • USP (hvorfor skal man handle der)
  • Handlekurv
  • MinSide (logg inn)

 

Hva har ingen i toppen?

  • Linker til sosiale medier

 

Menyer
De fleste har 2 menyer. Den menyen som er visuelt mest dominerende, er den viktigste. Vi ser 2 hovedvarianter av slike menyer:

  • Meny som viser alle produktkategorier allerede på nivå 1
  • Meny som viser f.eks «Alle kategorier» og når man klikker på den, så ser man kategoriene på nivå 2.

I tillegg til å vise produktkategorier, har mange menypunkter som «Tilbud», «Merker», «Nyheter» og «Inspirasjon».

Det finnes også noen varianter av disse 2 menytypene. Se gjerne selv.

I neste artikkel skal vi «grave» enda mer ned i hvordan nettbutikker er bygget opp. Følg med.

 

 

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no