Jeg har nå jobbet snart 2 år som rådgiver i InBusiness, og har daglig kontakt med kunder som trenger hjelp med nettsiden.
Da jeg startet her, hadde jeg liten erfaring som webrådgiver – men MYE erfaring fra det å jobbe i selskaper hvor jeg hadde ansvaret for å redigere nettsider. Mye av årsaken for jeg ble ansatt i InBusiness, var min bakgrunn fra «den andre siden» av bordet. Det er viktig at vi rådgivere i InBusiness faktisk vet hvordan virkeligheten er. Vi vet dere har det travelt, vi vet dere ønsker å gjøre maks ut av markedsføringsbudsjettet, vi vet dere ønsker nye kunder…
I tidligere jobber, gjorde jeg også mye med:
- vri markedsføring og budsjetter over mot det digitale
- tanker som «hva får jeg ut av katalogmarkedsføringen min»
- motta telefoner og mailer fra selskaper som skulle selge meg katalogoppføringer og «lure» tilbud som jeg «ikke hadde råd til å gå glipp av» og «som kostet nær sagt ingen ting»
Rett og slett mange av de utfordringene som faktisk er hverdagen i et hektisk arbeidsliv.
Nettside blir ofte et «venstrehåndsarbeid» om du ikke overlater det til proffene
Jeg føler at min bakgrunn er til veldig god hjelp når jeg prater med kunder og potensielle kunder, ettersom jeg forstår hvor «skoen trykker» i mange sammenhenger. Jeg har erfaring fra både små og store selskaper, og hvordan webrelatert arbeid ofte blir en «ensom jobb» eller «venstrehåndsarbeid».
Manglende resultater når man ikke har fokus
Det er ofte stor usikkerhet om hva man får igjen for markedsbudsjettet sitt. Når jeg spør om konverteringer og hva man konkret får ut av nettløsningen, er det sjeldent kunden har oversikten. De aller fleste har mange arbeidsoppgaver som skal fylles, og dagene går ofte med til tøffe prioriteringer. Derfor ser jeg ofte at webrelaterte ting som eks oppdatering på nettsted ofte blir nedprioritert, fremfor annet som «brenner».
Viktigheten av statistikk
Vår visjon er å levere målbare resultater. Til å måle det vi gjør, brukes Google Analytics. Det er et verktøy jeg har lært å bli glad i. Hadde jeg hørt om Analytics i mine tidligere jobber, hadde jeg brukt det mye. Via Analytics kan man se hvor folk kommer fra, hva de søkte på før de kom inn, hvor lenge de er inne på nettsiden, hvilke sider de besøker, hvor de forlater nettstedet osv. Det meste kan måles.
Timebank – en enklere hverdag for våre kunder
I InBusiness har vi en «vaktmestertjeneste» som vi kaller Timebank. En Timebank er altså en bank med timer, hvor man kjøper fra 10 timer og oppover av gangen for å ha i bakhånd når man trenger hjelp til noe. Kundene våre har hele tiden full kontroll med hva tiden brukes til, siden de får egen innlogging med tilgang til Timebanken sin. Dette er noe mange av mine kunder har.
Når kundene trenger hjelp, sier de fra til meg som koordinerer det videre her. Jeg ser at flere og flere benytter seg av dette, for når de først har prøvd det en gang ser de hvordan det forenkler hverdagen og de selv frigjøres fra arbeidsoppgaver.
Du tenker kanskje: «Jeg må jo bruke tid på å sende en mail med infoen, og da sparer jeg allikevel ikke så mye tid». I noen tilfeller er nok dette rett, mens i andre tilfeller er det veldig tidsbesparende fordi det kan ta tid å tilpasse bilder, kolonner, lage nye undersider og andre uforutsette ting – særlig under tidspress av alt annet som må gjøres.
Hva med denne tanken: La oss ta oss av «alt på web» for deg. Det må jo være godt å outsource litt i det daglige? Da er du alltid oppdatert, du viser at det skjer noe på nettstedet ditt (noe som også er viktig for at Google skal tracke deg), og det blir mer spennende for de som besøker dere (og det er jo faktisk det dere ønsker sant, å gi dem en GOD OPPLEVELSE). Til tross for en hektisk hverdag.
Ønsker du å spørre meg om noe? Kontakt meg på tlf 901 385 30 eller sidsel@inbusiness.no.