Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Facebook – muligheter og bedre utnyttelse mht markedsføring

Hvorfor annonsere på Facebook?

Tallene snakker for seg selv. 1.4 milliarder mennesker har en Facebookprofil på verdensbasis, hvor 900 millioner av disse er aktive brukere, og sjekker sin personlige Facebook profil daglig. 2.7 millioner av disse daglige brukerne er nettopp nordmenn. Flere og flere bedrifter innser at man selvfølgelig skal være synlige på plattformer kunden faktisk oppholder seg.

Facebook skiller seg fra dens hovedkonkurrent, Google AdWords, på følgende måte: På Facebook har det null betydning for deg hva dine kunder søker aktivt etter. På Facebook, er det kun vesentlig å vite hvem dine kunder er. Dette betyr at du faktisk målretter dine kampanjer til personer som passer dine kriterier for annonsen. Det kan være basert på: Geografi, interesser, hobbyer, jobber eller til de som tidligere har besøkt din nettside(remarketing) – Altså ikke nøkkelord, som Google AdWords.

 

Hva koster Facebookannonsering?

Hva ditt budsjett er skal reflektere hva du vil oppnå. Man kan annonsere på minstebudsjett som ligger mellom 10-20 kroner per dag og få flere hundre visninger per dag om dette er målet (eksponering av merkevare). Betalingsformene som blir brukt varierer ut i fra hvilken type annonsering man velger. For eksempel: Betale per tusen visninger (CPM), per engasjement (delinger, kommentarer og likes), per handling (feks. Å like din FB side).

Facebook har i samsvar med Google AdWords en såkalt «relevance score», som er med på å bestemme hvor mye du ender opp med å betale per visning av annonsen. Facebook ønsker selvsagt å opptre troverdig, ved at dem viser annonsene til det mest relevante publikummet. Får annonser negativ omtale fra det målrettede publikummet i form av rapporter og lignende, får annonsen lav relevance score. Da ender man opp med å betale mer per visning. Stikk motsatt blir det om omtalen er positiv, da betaler man selvsagt mindre og det blir billigere og annonsere.

 

Facebook’s annonseringsmuligheter

Mulighetene er mange..

  • Promotering av din Facebookside: Handler om å få merkevaren mer eksponert for publikum du ellers ikke når gjennom organisk trafikk/publisering. Målet/konverteringen er selvsagt flere likes!
  • Klikk til nettside: Kampanjen sender mennesker inn til ditt nettsted. Det er jo tross alt her transaksjonene foretas..
  • Promotering av innlegg: Øk engasjementet når du kjører tilbud eller lanserer nytt varesortiment. Nytt og tilbud, er ord forbrukere aldri hører nok. Målet er å nå ut til ditt målrettede publikum med din kampanje og øke likes, kommentarer og delinger.

Videre kan man annonsere på grunnlag av å få mennesker til å laste ned din nye app, få flere til appen eller øke trafikken til ditt kommende event.

Ønsker du en uforpliktende prat om hvilke muligheter vi ser Facebook kan gi deg mht markedsføring? Ta kontakt med André, din faste digitale rådgiver eller chat med oss.

Om forfatteren

André Skaare

Jeg er en 26 år gammel mann fra Stavanger. Tok utdannelse i markedsføringsledelse ved Handelshøyskolen BI. Jobber nå med digital markedsføring og salg for InBusiness.