Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Optimalisering av Google AdWords

Det tar tid å sette opp en AdWords konto riktig. Men det tar minst like mye tid å optimalisere en konto. Spesielt tidkrevende kan det være om du har et høyt budsjett og mange klikk.

I dette innlegget vil jeg gi noen optimaliseringstips. Forutsetningen er at kontoen er satt opp iht Google Best Practices.

 

Finn ut hva folk har søkt etter

Generelt liker jeg å se hva folk har søkt etter. Der kan man finne mye gull.

Du finner mye av gullet her:

AdWords optimaliseringstips - Hva folk har søkt etter

Her ser du hva folk har søkt etter. Om du tilbyr varmepumper i Larvik, er det naturlig at du legger inn dette som en søkeord/frase. Helst lagt inn på en stram måte («Exact match»). Om du har en annonse som har «varmepumpe» og «Larvik» i seg, er det naturlig å legge inn søkeordet der. Har du ikke en slik annonse, bør du vurdere å lage en slik annonse (bør gjøres for høyest mulig kvalitetsscore).

I skjermbildet ovenfor kan du også finne mye gråstein. Det er søkeord som ikke er relevante for deg. Disse kan du legge som såkalte negative søkeord. Om du f.eks ikke tilbyr «Haier varmepumpe», bør du legge til «Haier» som et negativt søkeord. Enten på annonsegruppen eller på hele kampanjen (Shared Library -> Negative keyword list).

Vi anbefaler at du månedlig går igjennom hva folk har søkt etter. Finn så gull og gråstein.

 

Riktig budsjett?

Sjekk om månedsbudsjettet ditt er fornuftig.

AdWords begrenset budsjett

Bruker du mindre enn budsjettet? Flott, da kan du gå breiere ut og by mer aggressivt på viktige søkeord.

Bruker du mer enn budsjett? Da må du enten øke budsjettet eller «roe deg ned» mht budgivning og bredden på kampanjen – eventuelt finne rimeligere søkeord.

 

Finn ut når du har flest konverteringer

Denne er nok ikke så aktuell for alle AdWords kunder. Men om du vet at du generelt har flest konverteringer om kvelden mellom 18:00 og 23:00, ja du kan du by mer i den perioden og mindre ellers på døgnet.

 

Se om viktige søkeord har god nok plassering

Finn de søkeord som er viktigst for deg (f.eks mål på antall klikk eller antall konverteringer). Finn ut hva som er plasseringen til dem. Er du ikke fornøyd med plasseringen, se på kvalitetsscoren de har. Er den bra nok, bør du rett og slett vurdere å by mer på de viktigste søkeordene.

 

Brukes Ad extensions godt nok?

Alle AdWords kontoer bør som minimum bruke Sitelink, Callout og Call extension. Det gjør vi når vi setter opp en AdWords konto. Men ofte setter vi f.eks Callout extension på «toppnivå». Dvs vi fremhever fordelene med å handle/ta kontakt med dere. Vi går ikke ned i de ulike kategorier og fremhever de enkelte fordelene der. Men som endel av en optimalisering, bør det vurderes å legge inn unike Callout extensions for de ulike kategorier av produkter du tilbyr.

 

Sjekk kvalitetsscoren

Har du lav kvalitetsscore, betaler du mer pr klikk og får dårligere plassering. Som endel av en optimaliseringsprosess, bør du se hvilke søkeord som har lav score og vurdere tiltak.

AdWords kvalitetsscore

Se om de søkeord med lav score kan fjernes. Eventuelt om man bør gjøre noe med landingssiden (Landing page exp.) og/eller annonsen (Ad relevance). Både landingssiden og annonsen må være relevant opp mot søkeordfrasen («vedlikehold varmepumpe»)

 

By mer for dem som kjenner deg

En kjøpsprosess kan være lang. Vi Googler, undersøker – men hvis vi ikke kjøper/tar kontakt med en gang, kan de leverandører vi vurderte, gå i glemmeboken. Da starter vi prosessen på nytt med et Google søk. Hvorfor ikke by mer for dem som tidligere har besøkt ditt nettsted? Det er mulig, og det bør du gjøre. Her har vi f.eks bydd 30% mer for dem som har vært innom din nettside.

AdWords - by mer for dem som kjenner deg

 

Sjekk hva Google kommer med av anbefalinger

Google ble ikke født i går. De har også endel anbefalinger å komme med. Klikk deg inn på «Recommendations» og vurder hvilke av dem som kan være lurt å gjennomføre.

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med webløsninger og markedsføring i over 21 år. Han jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Arve jobber hardt hver dag for å skape RESULTATER for kundene han jobber med. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no