Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Varehandelen dør ikke ut, men den endrer seg

Varehandelen er en stor og viktig næring for Norge. Det omsettes for nærmere 500 milliarder og rundt 360 000 personer sysselsettes. Men vi leser stadig om butikkdøden og butikker som går konkurs. Hvor skal dette ende? Vil bransjen dø ut? Nei, selvsagt ikke. Varer skal vi forbrukere ha uansett, men måten vi får dem, vil endre seg.

 

Nettbutikk og varehandel

 

Butikkdøden

2018 startet med at Tilbords gikk konkurs. Det samme gjorde Rafens. Sistnevnte eksisterte i 190 år før de måtte gi seg. Netthandelen får mye av skylden.

Aksjekursen til H&M sank med 50 milliarder kroner på en dag etter skuffende tall i 2017. Kjeden stenger butikker og øker fokuset på nettbutikken.

Mange mener at USA ligger mange år foran oss i digitaliseringen. Der viser prognoser at opptil 9 000 fysiske butikker må stenge i løpet av det neste året. Innen 7 år vil 25% av alle kjøpesentre være stengt.

Er jeg overrasket? Nei. Betyr dette at det er helt ut med fysiske butikker? Nei, jeg tror ikke det – men vi sitter ikke med fasiten. Men jeg blir skremt når jeg hører om fysiske butikker som ikke vil satse på nett.

Jeg leser nå boken «Sapiens», en innføring i menneskehetens historie. Hva har dette med nettbutikker å gjøre tenker du? Jo, det er lett å tenke at slik vi har organisert oss nå, med fysiske butikker, er slik det alltid har vært. Det er det absolutt ikke. Det forteller meg at det heller ikke vil forbli slik. Mange fysiske butikker vil dø ut. Vi trenger fortsatt varer, men måten vi får dem, vil endres.

 

Nettbutikk - butikkdøden

 

Endrede vaner

Min familie er nødvendigvis ingen målestokk for den norske befolkning. Men helt ulike er vi nok ikke. Jeg oppsummerer litt av vår bruk av nettbutikker vs fysiske butikker.

Mat
Kolonial.no. Elsker denne nettbutikken. Sparer familien for masse tid. Brukes hver uke til storhandel. All honnør til den som har utviklet nettbutikken kolonial. En fryd å shoppe der.

Klær til barn og voksne
Her brukes mange ulike nettbutikker. Alt fra de rene nettbutikker som Zalando, Bubbleroom, Nelly, … til de mer tradisjonelle nettbutikker til H&M og Cubus. Kan vi unngå å kjøre til en fysisk butikk, så gjør vi det. Tid spart og penger spart. Men for all del, det hender vi må ty til fysiske butikker også, men den senere tid har det blitt mer med unntaket enn regelen.

Kosmetikk
Her går det mye i BliVakker og Blush.

Apotekvarer
Her har vi begynt å bruke Komplett Apotek. De kjører mye tilbud, så her har vi spart endel penger. Rask levering.

Bøker
Vi har ikke kjøpt en fysisk bok på årevis. Vi bruker Kindle og kjøper mange bøker via Ark Bokhandel. Noe via Amazon.

Elektronikk
Her blir det en fin miks av nett og fysisk butikk. Hvorfor går jeg i fysiske butikker? Tja, sparer litt frakt og når jeg først har bestemt meg, liker jeg å få produktet fort i hus. Sjeldent trenger jeg kjøpshjelp av dem i butikken. Jeg har undersøkt før jeg kommer i butikken og vet hva jeg skal kjøpe. Sånt sett fungerer Elkjøp og Power som rene lager for meg.

IKEA
Når vi pusset opp soverom, skulle vi ha et garderobeskap. Da tenkte vi fysisk butikk. Vi var derfor innom Garderobemannen. Men vi synes det ble for dyrt. Så tenkte vi å dra inn til Ikea i Oslo. Men vi tittet innom ikea.no først, og endte opp med å tegne hele skapet selv via nettet og fikk det levert + montert hjemme etter kort tid. Alt ordnet via nettet. Kostet halvparten av Garderobemannens tilbud.

Julen 2018
Dette året har vi virkelig hatt en kjøpefest i de digital kanaler. Etter en oppsummering, er fordelingen som følger:

  • 90% via nettbutikker
  • 10% via fysiske butikker

 


 

Hvorfor handler vi på nettet?

For å forstå hvorfor den digitale kjøpefesten bare øker, må vi se på hvorfor vi handler via nettet. Her lister jeg opp våre personlige grunner:

Sparer masse tid
Hva er det mange av oss har for lite av i dag? Tid! Dette er blitt et knapphetsgode, spesielt for barnefamilier. Alt som kan spare oss for tid, er bra. Netthandel sparer vår familie for mye tid.

Sparer penger
Vi er prisbevisste og mye av vår kjøpsprosess starter på Google eller Prisjakt. Til tider opplever vi det til tider er mye å spare på handel via nettet. Spesielt på kosmetikk og apotekvarer er det store prisvariasjoner. I tillegg sparer vi bilen, miljøet og parkeringspenger.

Unngår kjedsommelighet
Livet er for kort til å gå å kjede seg. Det å handle “kjedelige” produkter i fysiske butikker, synes jeg er like spennende som å se maling tørke. Det er mye enklere å bestille på nettet. I tillegg unngår man køer, som også er fantastisk kjedelig. Man unngår også å treffe folk av denne typen:

 

Gidder ikke gjøre de rike i Norge enda rikere
Johan Johannson er en av de største eierne av Norgesgruppen. Han er blant de rikeste i Norge. Formue på rundt 40 milliarder. Jeg er ikke interessert i gjøre Johan enda rikere, for at han skal selge oss for dyre matvarer. Sorry, men det er slik jeg er.

 


 

Hva bør så en fysisk butikk gjøre?

Fysisk butikk

Mange har stilt samme spørsmål, og jeg tror ikke det finnes et enkelt svar. Det er sammensatt og ingen enkel løsning finnes. Jeg kommer nedenfor med noen innspill, men dette er altså ingen fasit. Jeg tror ingen har en fasit, selv ikke de eksperter som virkelig forsker og analyserer varehandelbransjen om dagen.

 

“GI MEG ÉN GRUNN FOR Å GÅ I FYSISK BUTIKK. I UTGANGSPUNKTET VIL JEG KJØPE ALT I NETTBUTIKK.”

Arve

 

Ha en bra nettbutikk (i tillegg til den fysiske butikken)
Dette er en no-brainer og i mitt hode helt selvsagt. Er du ikke synlig digitalt, vil jeg som kunde ikke finne deg (med mindre du selger helt unike varer som jeg ikke kan få andre steder. Dem er det ikke mange av). Du må altså ha en brukervennlig nettbutikk hvor dine produkter kan kjøpes. Nettbutikken bør være integrert med ditt kassesystem, slik at jeg kan se om produktet er på lager eller ikke. Gode betalingsalternativer og gratis eller rimelig frakt er også viktig for oss. Helst gratis retur.

Bruk digital markedsføring
Vi begynner vår kjøpsprosess i Google. Vær synlig der. Betal deg gjerne frem i søkeresultatet (Google Ads).

Ekstremt dyktige kundebehandlere
Skal jeg gidde å gå i butikk, må det være for å få bedre råd enn hva jeg kan lese meg frem til på nettet. Du må mao ha dyktige kundebehandlere i din fysiske butikk. Det er slutt på den tiden hvor man var en “ordremottaker”. Nå må de i butikken virkelig selge og da må de vite hva de prater om.

Priser som ikke er vesentlige dyrere enn på nett
Som nevnt starter vår kjøpsprosess stort sett på Google eller Prisjakt. Jeg vet cirka hva et produkt bør koste. Er jeg i fysisk butikk grunnet gode kundebehandlere, bør deres produkt likevel ikke koste særlig mer enn tilsvarende i en nettbutikk. Da kjøper jeg heller produktet i en nettbutikk.

Kjøp i nettbutikk og hent i fysisk butikk
Av og til trenger vi et produkt raskere enn hva en nettbutikk klarer å levere. Da må vi ty til fysisk butikk. Butikken blir på en måte et lager/postkontor. Raskt inn, raskt ut. Men du må likevel ha en nettbutikk hvor du viser meg at du har varen inne i butikken. Hvis ikke, vil jeg finne produktet et annet sted.

Personalisering
Du har kjøpt maling hos oss for 4 1/2 år siden. Den malingen varer 5 år. Vi har nå tilbud på tilsvarende maling. Kom innom butikken eller logg på med din profil i vår nettbutikk”… Dette er personalisering og bruk av kundedata som ville gjort at jeg også denne gangen kjøpte maling hos samme firma.

Reduser kostnader
Jeg kan lite om leiemarkedet. Men man skal ikke se bort fra at når mange sentrum tømmes for butikker, så kan de som er igjen forhandle om reduserte leiepriser. Man må spare penger der man kan. “Du får ikke det du fortjener i livet, du får det du forhandler.”

Reduser lokalene, bruk showroom
Se på Bolia. 60% av møbelsalget deres skjer på nettet. Direktøren sier at kundene ser butikken som et sted hvor man primært inspireres og får råd, og nettbutikken som et sted man primært handler.


 

Eksperter kan ta feil

Trond Aam skrev for 5 år siden en artikkel kalt “Nettbutikken, en fiasko!”.  Der skriver han blant annet:

“Den fysiske butikken er uslåelig i et overflodssamfunn. Stadig flere bruker stadig mer tid på å bruke stadig mer penger. Ren fornøyelse, shopping som hobby, ro i sjelen. Vi vil ta på, kjenne på, lukte på, smake på, prøve, prøve sammen med annet, sammen med andre …”

  
Da får jeg sitere Luke Skywalker: 

“Amazing. Every word of what you just said.. was wrong.”

  
Jeg ønsker å gjøre noe meningsfylt med livet mitt. Det å gå i butikken “for å få ro i sjelen”… i all verden, det er ikke meningsfullt! Jeg kunne ikke vært mer uenig.

Noen mener det å handle er en sosial greie vi mennesker liker. Det er sikkert noen som liker det, men jeg liker altså å være sosial på andre måter enn å shoppe på Farmandstredet…

Jeg avslutter som jeg startet:

Vil varehandelen dø ut? Nei, selvsagt ikke. Varer skal vi forbrukere ha uansett, men måten vi får dem, vil endre seg. Den digitale kjøpefesten vil fortsette. Er du i de kanaler hvor festen er?

 

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no