1. Nettstedet/nettbutikken
Dette er hjertet i digital markedsføring slik vi ser det. Kall det gjerne bindeleddet.
Noen digitale kampanjer kan kjøres uten et nettsted. Men er det noe 21 års erfaring i gamet har lært oss, så er det at våre kunder får absolutt best uttelling om de har et bra nettsted.
Nettløsningen kan f. eks være:
- En ren informasjonsside
- En blogg (typisk brukt ved såkalt inbound marketing)
- Nettbutikk
Eller en kombinasjon av disse.
Et nettsted fungerer som en digital butikk – hvor så mange som mulig av de besøkende skal utføre en handling som har en verdi for dere. Dette kalles en konvertering. Les mer om konverteringsoptimalisering nedenfor.
9 tips for økt konvertering i din nettbutikk
Nettstedet må være bra. OK, hva i all verden innebærer det?
Her er noen punkter:
- Du må være fokusert på brukerne av nettstedet. Det må være bygget opp for å serve deres behov, ikke interne behov
- Det må ha bra innhold hvor dere fremstår som eksperter innen deres felt. Tenk kvalitet, kontra kvantitet.
- Det må være raskt og bra kodet
- Det må være konverteringsvennnlig
Dette er bare noen punkter som må oppfylles. Vi har laget nettsider og nettbutikker i 21 år. Vi tilbyr løsninger utviklet i WordPress og Magento. Les mer om våre gunstige pakkeløsninger.
2. Søkemotoroptimalisering (organisk)
Et nettsted må ha besøk. En viktig del av digital markedsføring er å få Google til å like nettstedet. Kommer du høyt opp i Google på de produkter og tjenester du selger, er du nærmest sikret godt med besøk og godt salg (så lenge nettstedet er bra og produktene/tjenestene er riktig priset).
Les mer om hvordan du får Google (og andre søkemotorer) til å like ditt nettsted.
3. Betalt annonsering ved hjelp av Google AdWords
Det kan være tidkrevende å komme høyt opp i Google på organisk søk, det er ikke til å legge skjul på. Hva kan man da gjøre? Jo, da har man et kjempegodt alternativ i Google AdWords. Her kan man enkelt forklart betale seg frem i køen i Google sitt søkeresultat.
Setter man opp en kampanje på riktig måte, kan man få veldig god avkastning på investert beløp. Vi har kunder som har en ROI (Return On Investment) på flere hundre prosent. Hadde aksjemarkedet vårt så lønnsomt, så ville alle hatt masse aksjer 🙂
Les mer om Google AdWord annonsering og hva vi kan hjelpe med.
4. Facebook
Facebook er også et veldig viktig verktøy i digital markedsføring. Vi fleiper ofte med at Facebook ikke er et sosialt medie. Det er bare et skalkeskjul, Facebook er egentlig en heftig annonseringsplattform. De fleste «forteller» daglig om seg selv til Facebook. De kjenner snart sine brukere bedre enn din beste venn kjenner deg.
Før kunne man få gode resultater uten å betale noe til Facebook, men vi ser en trend hvor det er vanskelig å lykkes uten å betale noe til Facebook.
Se våre pakkeløsninger for Facebook markedsføring.
5. E-post
Markedsføring ved hjelp av e-post er en gammel traver man ikke skal undervurdere. Det å sitte på en bra e-post liste over kunder/potensielle kunder kan være en gullgruve.
Har du nettbutikk, er automatisering av utsendelser et nyttig tips. Det sparer deg for mye tid og øker omsetningen om det gjøres riktig. F.eks er forlatt handlekurv noe du bør vurdere om du har nettbutikk.
Man kan få bra ROI om e-post markedsføring gjøres riktig. Hva er så riktig?
Ta kontakt for gode tips for e-post markedsføring.
6. Videoer
Vi kan vel trygt si at 2017 var året da video virkelig eksploderte på nettet. Hvorfor det?
Vi ser fire hovedgrunner:
- Det har blitt enklere å lage videoer. I dag kan alle bedrifter være en lite mediehus om de ønsker.
- Folk har det travelt. De liker å se en god video kontra å lese masse tekst på en skjerm. Video er rett og slett ofte den beste måten å formidle innhold.
- En video aktiverer flere sanser og følelser, som igjen kan gjøre inntrykk og påvirke handlinger
- Facebook liker videoer, og sprer dem til flere enn vanlige innlegg
Viste du at 70% av B2B kjøperne ser video når de undersøker om de skal kjøpe fra din bedrift? Rundt 48% av de som undersøker, ser 30 minutt eller lenger på video. Det er heftig lenge! Lag videoer som hjelper de potensielle kundene å lære deg og dine produkter/tjenester å kjenne.
Vi samarbeider med gode filmprodusenter, som f.eks Feberfilm.no. I sammen med deg, filmprodusent og oss, lager vi en strategi for videomarkedsføring.
Ta kontakt for å komme igang med videomarkedsføring.
7. Konverteringsoptimalisering
Dette er ikke et eget medium eller en sosial kanal, men et tankesett for å stadig få mer verdi ut av nettsatsingen.
La oss begynne med å forklare hva en konvertering er: Det er rett og slett når noen på nettsiden utfører en handling som har en verdi for din bedrift.
Det kan være å kjøpe et produkt, fylle ut et kontaktskjema, melder seg på et nyhetsbrev, tar en chathenvendelse osv osv.
Hva er så konverteringsoptimalisering? Jo, det er å jobbe for å få så mange konverteringer som mulig.
Vi er ikke så opptatt av hvor mange besøkende du har på nettstedet. Men vi er derimot veldig opptatt av hva dine besøkende gjør på nettstedet. Gjør alle besøkende det du ønsker? Flott. Kos deg. Men i virkeligheten gjør ofte bare 1-3% det du ønsker dem skal gjøre. Hva med de 97% som ikke gjør det du ønsker? Klarer man å øke konverteringsprosenten, får man langt bedre utbytte av den digitale markedsføringen. Vi ser at det ofte er de små endringer, som kan skape de store forskjellene.
Takket være lang erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer, kan vi være en partner som hjelper deg med konverteringsoptimaliseringen. Ok, flotte ord tenker du, men hva gjør dere konkret?
Vi kunne skrevet en hel bok om emnet. Men det rekker vi ikke her. En kortversjonMen vi bruker Google Analytics for å få innsikt i hvordan nettstedet i dag brukes. I noen tilfeller bruker vi heatmaps for å se hvordan brukerne navigerer/ikke navigerer. Basert på dette kommer vi med en handlingsplan med oversikt over hvilke tiltak som bør gjøres. I praksis vil tiltakene være basert på konkrete tall i analysen, men også basert på erfaring og noe magefølelse. Dette er ikke 100% eksakt vitenskap, da hadde denne jobben vært langt enklere. Noen ganger har man hypoteser, og disse vil man av og til måtte teste ut, gjerne med A/B testing.
Finner vi f.eks ut i analysen at svært mange forsvinner ut i utsjekken i nettbutikken – så må vi se på tiltak i utsjekken. Kan vi gjøre den mer brukervennlig? Normalt kan vi det, og da lager vi en handlingsplan for å gjøre den mer brukervennlig. I etterkant måler vi effekten av de tiltakene vi gjorde. Økte konverteringsprosent? Fint. Økte den ikke? Skitt, da må vi gjøre andre tiltak.
Prøv gjerne vår kalkulator for å se hvordan små endringer i konverteringsprosenten, kan betyr for din bunnlinje: https://www.inbusiness.no/kalkulator-nettbutikk/