Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast
Fontsize Button

PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Starte nettbutikk

Starte nettbutikk

Vurderer du å starte nettbutikk? Eller ønsker du en bedre nettbutikk? Det er mange punkter man skal tenke på. Det er lett å trå feil når man skal starte nettbutikk.

Noen spørsmål som bør avklares er:

  • Hvilken publiseringsløsning man skal bruke
  • Hvordan skal designet være
  • Hvilke betalings- og fraktmuligheter skal man ha i nettbutikken
  • Skal man ha noen form for integrasjon med andre systemer
  • Hvordan får man kunder inn i nettbutikken

 

Disse og mange andre spørsmål prøver vi å besvare i denne artikkelen.


Bakgrunn
InBusiness har 21 års erfaring med nettløsninger og nettbutikker. Vi har hjulpet mange hundre kunder med å sette opp en nettbutikk. Den erfaringen vi har opparbeidet, deler vi i denne artikkelen. Vi håper at artikkelen gjør deg klokere mht de valg du skal ta når du skal starte nettbutikk.


Publiseringsløsning for nettbutikken
Når man skal kjøpe bil, må man velge et bilmerke. Når man skal starte nettbutikk, må man velge en nettbutikk-motor. Det er flere å velge blant:

 

Som man ser av oversikten ovenfor, er noen nettbutikk løsninger såkalt «open source», mens noen er lukket (som du må betale for lisens for).


Hva betyr open source kontra en lukket løsning for deg?
Open source har flest fordeler slikt vi ser det. InBusiness laget faktisk tidligere en lukket, lisensiert løsning. Utfordringen er at det er svært krevende og kostbart og holde en lukket løsning oppdatert i lengden. Om du som kunde ønsker å få noe utviklet til akkurat ditt behov, så er det vanskelig for leverandøren. Eventuelt veldig kostbart. Du tror kanskje ikke du trenger det nå, men vi ser av erfaring av de fleste likevel har litt unike behov. De løses enklest og rimeligst ved et open source verktøy.

Endel av de låste verktøyene har en gunstig start-pris. Men når salget begynner å øke, ønsker man ofte tilpasninger og ulike typer integrasjoner. Da blir ofte regnestykket et helt annet enn det du først ble forespeilet.

En annen ulempe med et lukket verktøy, er den dagen man av ulike grunner ønsker å bytte leverandør. Da må man begynne helt på nytt. Dette er for mange en så omfattende oppgave, at de velger å forbli værende med det lukkede verktøyet. Du kan sammenligne det med å leie en butikk. Om du da ønsker å flytte, må du flytte alle varene, designe den nye butikken, sette opp betaling og frakt osv på nytt. Velger du open source, kan du bare ta butikken og produktene med deg. Unntak: Noen leverandører med open source har vilkår som gjør det vanskelige løsrive seg. Les vilkårene godt. I tvil? Kontakt oss.

En lukket løsning er mao ikke en god løsning på sikt.

 

Vår påstand: Du får mest for pengene ved et open source verktøy.

 

I tillegg slipper du å føle deg låst til en gitt leverandør. Det blir som en bil hvor du alltid må ha service på samme verksted, til de priser de måte gi deg. Ikke noe gøy på sikt. Open source verktøy kan du vokse med, og du kan flytte det. For du vil vel vokse og føle deg fri?


Hva med de open source løsningene da, hvilket bør man velge?
Vi tilbyr Magento og WooCommerce, rett og slett fordi vi synes dette er de løsningene som er best for flertallet av våre kunder. De er også de som brukes mest på verdensbasis.


Hvem er da best av Magento og WooCommerce?
Det er ingen klar vinner. Hvilket verktøy vi anbefaler, er avhengig av dine behov og budsjetter.


Magento nettbutikk
Magento nettbutikk
Dette er et rendyrket verktøy for nettbutikker. Kraftig og med mange tillegg for enda mer funksjonalitet. Se liste over funksjonalitet i Magento. https://www.inbusiness.no/blogg/funksjonalitet-i-magento/

Om det er behov for funksjonalitet utover grunnstammen, finnes det mange tusen extensions som man kan utvide Magento med. Disse er enten gratis, eller koster noen få hundre dollar. Men beregn selvsagt en kostnad med installasjon og oppsett av extensions.

Magento finnes i en 1.9 og 2.0 versjon. Frem til nylig har vi anbefalt Magento 1.9. Men nå regnes Magento 2.0 som bra – og den versjonen er nå det naturlige valget om Magento skal velges for din nettbutikk.

Magento har tidligere vært det verktøyet som har vært mest brukt av verdens nettbutikker. Men det har tapt sin ledelse til WooCommerce.


WooCommerce nettbutikk
WooCommerce nettbutikk
WooCommerce har nå blitt det mest brukte system for nettbutikker. Det er et tegn man ikke skal undervurdere. Dårlige produkt blir aldri de mest populære.

WooCommerce er et tillegg til WordPress. Hva er WordPress? Jo, det er verdens mest populære publiseringssystem for nettsider.

 

WordPress og WooCommerce er mao en vinnende kombinasjon. Du får en nettbutikk løsning som har svært mye av det du trenger. I tillegg får du WordPress, som gjør at du kan lage spennende forsider, blogg artikler, om oss sider osv.

 

Vi ser at Magento i dag ikke er så bra til å lage spennende forsider, presentere firmaet ditt osv.

Som med Magento, så har WooCommerce svært mange plugins som man kan utvide nettbutikken med. Disse er ofte gratis, eller koster noen få dollar (som oftest under 100 dollar). Det er verdt å nevne at det ofte finnes titals plugins for et og samme behov. Det betyr at du eller leverandøren din i praksis må bruke litt tid på å finne riktig plugin for deg. Og som med open source: Beregn noen timer med installasjon og oppsett/tweaks.

 

Se InBusiness sine nettbutikk-pakker for WooCommerce.

 


The winner is…?
Det er ingen direkte vinner. Men ta en prat med oss, så finner vi sammen ut hvilket nettbutikk løsning du bør velge.

Det er skrevet mange artikler om Magento VS WooCommerce. Les gjerne denne gode artikkelen: https://themeisle.com/blog/woocommerce-vs-magento/


OK, la oss anta verktøyet er valgt, hva er neste steg?
Jo, du må finne ut hvordan folk skal betale i nettbutikken din. Her er det også mange valgmuligheter. Og ulike kostnader. Det er en liten jungel der ute mht betalingsløsninger for en nettbutikk. Vi håper derfor at tabellen nedenfor vil hjelpe deg:

LeverandørBetalinger som tilbysPris pr transaksjonEtableringsprisMnd prisPlugin tilEventuelt kostnad til plugin
DIBS EasyFaktura, Visa og MasterCard2,75% + kr 2,754.990,-Kr 490,-WooCommerce og MagentoGratis
DIBS ProVisa og MasterCard1,80% + kr 2GratisKr 249,-WooCommerce og MagentoGratis
Klarna CheckoutDelbetaling, Faktura, Visa og MasterCard2,95%Kr 6.499,-Kr 799,-WooCommerce og MagentoGratis
NetsVisa, MasterCard, mobilbetaling (Vipps, MobilePay).2,5% + kr 3Kr 2.000,-Kr 300,-WooCommerce og MagentoWordPress plugin: kr 4.490-,. Gratis for Magento.
PayPalPayPal konto, Visa, MasterCard, American Express med flere3,4% + kr 2,80GratisGratisWooCommerce og MagentoGratis
VIPPSMobilbetaling med VIPPS app3% under 10 mill. i omsetning.
2% over 10 mill. i omsetning.
GratisGratisWooCommerce og MagentoGratis
StripeVisa, MasterCard, American Express med flere2,4% + kr 2GratisGratisWooCommerce og MagentoGratis
Collector CheckoutFaktura, delbetaling og Konto – samt Visa og MasterCard2,45%Kr 1.990,-Kr 299,-WooCommerce og MagentoGratis
StrexMobilbetaling (fakturert via mobilfaktura) og normal faktura.3-4% + 30 øre per transaksjonKr 1.000,-Kr 100,-Tilbyr et enkelt og gratis API. Jobbes med plugin til WooCommerce. Transaksjonsgrense er på kr 1.000,-
ViaBillFaktura0,49% per transaksjonKr 6.000,-GratisMagento
AfterPayAfterPay konto, Faktura, DelbetalingPrises case by case.WooCommerce og MagentoGratis
Nettbank/bankoverføringKunden setter inn penger direkte på oppgitt kontonummer. Bruker ordrenr  som referanse.00Trenger ikke plugin, kun en tekst i kassenGratis

Tabell ble sist oppdatert: August 2018.


Prisene er til forhandling
Man får ikke det man fortjener i livet, man får det man forhandler. Så det er verdt å si at prisene til noen av leverandørene kan forhandles. Spesielt om du har/vet du vil få stor omsetning i nær fremtid. Jo større omsetning og jo flere transaksjoner du kan friste betalingsleverandøren med = jo bedre priser kan du få.

InBusiness er behjelpelig med å sette dere i kontakt med riktig betalingsleverandør. Vi er partner med alle. Men husk det er noe papirarbeid med å inngå slike avtaler. Før tok dette mange uker, nå går det endel raskere og leveringstiden kan i noen tilfeller være nede i få dager.

Generelt kan man si at for en nyetablert hvor fokus er lavest mulig kostnad, er Stripe eller Paypal gode alternativer, da de ikke koster noe i verken etablering eller pr måned. De tar noe mer pr transaksjon, men det er til å leve med. Eneste ankepunktet mot Stripe og Paypal, er at det ikke er like kjent for alle i Norge. Det er en enkel sak å legge til (eller skifte) betalingsleverandør på et senere tidspunkt.

Husk at prisene for nettbutikk løsningene du får presentert, som oftest ikke inkluderer etableringskostnader og månedelig kostnader hos betalingsleverandøren. Dette kommer altså i tillegg (det gjør det også i våre nettbutikk-pakker).


Kan jeg ha flere betalingsmuligheter i nettbutikken?
Ja, kunder liker valg. Noen foretrekker Klarna, noen foretrekker PayPal osv. Gi kundene dine valg – men samtidig ikke gjør kassen så vanskelig at kundene ikke klarer å ta et valg.

Akkurat nå er det mange nettbutikker som bruker Klarna. Det virker som det fungerer bra for våre kunder. Klarna har vært flinke med å lage en brukervennlig kasse. Og det er ikke til å legge skjul på at mange vil betale med faktura eller delbetaling. Men Klarna koster endel i etablering og pr måned. Ha det med i beregningen. Samtidig må det nevnes at både DIBS og Collector har jobbet hardt med å lage like brukervennlige kasser som Klarna. Slik vi vurderer DIBS og Collector, har de nå endelig fått produkter som er minst like brukervennlig som Klarna. Det er mao sterk konkurranse i betalingsbransjen også. Ta gjerne kontakt med oss for siste update, vi er forhandler for alle kjente betalingsleverandører i Norge.


Flott, da er betalingsmulighetene bestemt, whats next?
Frakt. Et kort ord, men også her er det mange valgmuligheter. Både fraktvalg og fraktpriser er noe dine kunder er opptatt av. Er det få valg eller for dyr frakt, så hopper de til konkurrentene dine.

Hvilken strategier kan man velge mht frakt?

  • Tjene på frakten
  • Gå i null
  • Tape på frakten (men ta det igjen på produktprisene)

 

Når man så har bestemt seg for overordnet strategi, har man flere typer løsninger:

Bruke PostNord eller Bring. Disse gir brukerne flere valg mht hvor og hvordan de skal få varene levert. Prisen som kundene betaler for frakten, er i stor grad samme pris du må betale for å sende varen. Mao en fin strategi om man ønsker å gå i null på frakten, samtidig som brukerne får gode leveringsalternativer. Ulempen er at alle produkter må ha lagt inn vekt og helst også volum på seg. Kan være en krevende jobb.

Man kan også velge en annen ganske vanlig måte: En fast sum for frakt.

Eventuelt kombinert med gratis frakt når man bestiller over en gitt ordresum.

Nedenfor har vi lagt inn ulike frakt leverandører du kan vurdere:

 

LeverandørType fraktFerdig modul tilPris for modul
BringLevert hjem på døren. Levert hjem i postkassen. Levert på nærmeste postkontor. Postoppkrav…WooCommerce og MagentoTil WooCommerce finnes det en gratisversjon og en som koster kr 2.490, samt en årlig sum på rundt kr 990. Den som koster også har integrasjon med MyBring. For Magento finnes en gratis extension.
PostNordLevert hjem på døren. Levert hjem i postkassen. Levert på nærmeste butikk som PostNord samarbeider med (ganske mange)WooCommerce og MagentoDet finnes et WooCommerce plugin utviklet av InBusiness AS. Vi kjører en kampanje hvor den nå koster kr 2.990 og kr 1.490 pr år. Les mer om PostNord plugin.
SchenkerLevert hjem på døren.WooCommerceDet finnes et WooCommerce plugin utviklet av InBusiness AS. Les mer om Schenker plugin.
HelthjemLeverer hjem på døren/postkassen. Bruker PostNord som backup om Helthjem ikke kan levere ut varen.WooCommerceLes om WooCommerce plugin til HeltHjem her.
PorterBuddyExpress levering i Oslo (og snart flere byer)WooCommerce og MagentoInBusiness har utviklet et PorterBuddy plugin til WooCommerce nettbutikker. Ta kontakt for mer informasjon og priser.

 

I tillegg kan det være lokale frakt leverandører. Ulempen med disse, er at de ikke har utviklet egne plugins til Magento og WooCommerce. Dermed må man enten kjøre en fast sum i frakt, eller må man få deres prisliste og fått lagt inn i det nettbutikk systemet du bruker. Er fort noen timer med arbeid dette.


Integrasjon, er det nødvendig?
Før i tiden startet man stort sett alltid med en standalone nettbutikk. Hadde man et kassesystem, regnskaps eller ERP system – så var det sjeldent en integrasjon mellom disse og nettbutikken. Men man så etterhvert at mye av samme informasjonen da lå i to systemer. Tungvint. Man startet derfor med ulike integrasjoner. F.eks at ordrene skulle flyte mellom begge systemer. Etterhvert gjorde man enda flere integrasjoner, og i dag er det ganske vanlig at man allerede fra starten vurderer om dagens systemer kan fungere sammen med en nettbutikk. Det som typisk kan flyte er:

  • Produkter
  • Ordrer
  • Lager
  • Kunder
  • Rabatter

 

En nettbutikk fungerer sjeldent helt alene

 

Før når en kunde ønsket en integrasjon, var svaret alltid «Magento». Men i dag er det mange integrasjoner også i WooCommerce verden – og listen utvides stadig. Så spørsmålet er: Hvilket system har du? Nevn det for oss, og vi kan sjekke hva som finnes av ferdige integrasjoner.

 

PCKasse nettbutikk i WooCommerce
InBusiness har selv laget noen integrasjoner, og jobber stadig med nye systemer som vi integrerer mot. Se f.eks vår integrasjon med WooCommerce nettbutikk og PCKasse. Den har blitt svært populær. Har ikke vi laget en integrasjon selv, så er det andre leverandører som vi samarbeider med.


Design
Hvordan nettbutikken ser ut, er viktig – men dette er ikke det viktigste. I dag bruker man stort sett alltid en mal fra WordPress eller Magento. Dette sparer deg for mye kostnader. Men ønsker du noe helt unikt, kan man selvsagt designe noe som er helt nytt. Men husk at folk har i løpet av de siste årene blitt ganske vante med hvordan en nettbutikk fungerer. Ikke avvik for mye fra den oppskriften. Det er jo få ting som irriterer like mye som når den lokale matbutikken nok en gang har «redesignet» butikken sin – nå som du nettopp hadde lært hvor alt sto…


Universell utforming, hva er det egentlig?
Alle nettsider, også nettbutikker, skal støtte loven om Universell utforming. Dette er bestemt av myndighetene.

Universell utforming betyr enkelt forklart at ditt nettsted er best mulig tilrettelagt for flest mulig forskjellige mennesker. Grunntanken er er absolutt alle innbyggerne skal ha tilgang til all informasjonen som finnes på nettet. Uavhengig av funksjonsnedsettelser.

Om ikke loven følges, kan bedriften risikere bøter.

Utfordringen er at maler som brukes, stort sett er laget i utlandet, og dermed støtter de ikke loven om Universell utforming (de har ikke samme regler for private nettsider i utlandet). InBusiness har derfor jobbet hardt med å lage en mal for nettbutikker som støtter loven. Ta kontakt om du ønsker mer informasjon om dette.


Hva du må beregne å gjøre i et nettbutikk prosjekt?
I de fleste nettbutikk prosjekter, må du som kunde regne med å jobbe med innhold.

Hva menes så med innhold spør du kanskje?

Primært betyr det å legge inn all produktinfo, inkludert bilder. Og produktinformasjon må kategoriseres. Dette kan høres enkelt ut, og det er det om alt er klart i f.eks kassesystemet ditt. Men det er det sjelden og av erfaring så blir dette arbeidet alltid undervurdert.

 

Mao: Vær forberedt på at innholdsjobben kan ta tid.

 

Beregn i tillegg noe tid på å skrive gode «Om oss» tekster med mer.


Hvordan får man kunder inn i nettbutikken?
Hadde vi tjent en krone hver gang noen spurte meg det spørsmålet, hadde v tjent mye penger. Det er ikke et enkelt svar. Men etter å ha vært rådgiver og utfører av digital markedsføring, har vi endel punkter å komme med. Men man får ikke alle svar i denne bloggartikkelen, men den kan forhåpentligvis gi deg noen ledertråder. Ta kontakt for mer informasjon og hjelp til de enkelte punktene.


Kom høyt i Google
Kommer du høyt opp i Google på de produkter du selger, er du nærmest sikret godt med besøk og godt salg (så lenge nettbutikken er bra og produktene riktig priset). Men hvordan kommer man høyt opp i Google?

Det finnes i praksis to måter å komme høyt opp i Google på:

 

 

Facebook
Facebook gir utrolige muligheter til å segmentere, slik at du treffer målgruppen din. La oss si du driver en fysisk butikk som også har startet en nettbutikk. Du ønsker å annonsere til følgende målgruppe:

  • Menn mellom 40-70
  • Bor i Vestfold
  • Har interesse for jakt

 

Denne segmenteringen er relativt enkelt å sette opp. Men vi kan gjøre kampanjen enda mer spisset, og annonsere til:

  • De som tidligere har besøkt nettbutikken din (remarketing)
  • Dine eksisterende kunder (vi importerer dem inn i Facebook)
  • «Tvillingene» til dine kunder (personer som Facebook mener er like dine eksisterende kunder)
  • Dem som allerede LIKER Facebook siden din

 

Facebook har blitt en utrolig bra annonseplattform og den blir stadig bedre. Som med AdWords har plattformen blitt såpass avansert at det ikke anbefales å prøve selv. Dvs du kan gjerne prøve. Og du vil føle du får det til, men resultatene kan bli langt bedre med proff hjelp. Eventuelt må du ha en egen ansatt som aktivt jobber med Facebook. Om man ikke jobber aktivt med Facebook hver dag, vil man bare såvidt touche alle mulighetene.

F.eks har vi hatt stor suksess på vegne av våre kunder med en WooCommerce/Facebook løsning. Se f.eks hva vi gjorde for nettbutikken GitteK.


Instagram
Instagram eies av Facebook og også denne plattformen har eksempler på nettbutikker som driver mye av salget via Instagram. Nettbutikken for Suser i sivet er et slikt eksempel: https://no.ehandel.com/artikler/suserisivet-no-suser-av-garde-pa-nett-fra-0-til-26-millioner-pa-et-droyt-ar/381749


Finn.no
Denne passer ikke for alle, men mange nettbutikker presenterer sine produkter på Finn.no, og så linkes de inn til nettbutikken. Se eksempel her: https://www.finn.no/finn/torget/webstore/weegruppen?orgId=2092800543&page=7

Det finnes ulike integrasjoner mellom Magento / WooCommerce og Finn.no. Ta kontakt for mer info om du ønsker å vise dine produkter på Finn.no også.


Prisjakt
Flere av våre kunder konkurrerer sterkt på pris, og da er prisjakt.no ypperlig. Det finnes ulike integrasjoner mellom Magento / WooCommerce og prisjakt. Ta kontakt for mer info om du ønsker å vise dine produkter på Finn.no også.


Sponse bloggere
Kjært barn har mange navn. Det å sponse bloggere bli også kalt «Influencer marketing», altså markedsføring gjennom opinionsledere. Dette er ikke for alle typer nettbutikker, men det er verdt å sjekke ut. Er blitt mer og mer vanlig, se f.eks https://www.dn.no/smak/2017/09/17/1627/Handel/sponser-bloggere-med-30000-for-a-fa-sjomatreklame


Nyhetsbrev
En gammel traver. Lett å undervurdere, men svært viktig og konverterende om det gjøres riktig. Vi pleier å anbefale bruk av MailChimp om man ønsker å gjøre mye selv. Alternativt kan norske Apsis brukes, de er dyktige på e-post markedsføring og brukes om man behøver råd og tips fra rendyrkede eksperter innen e-post markedsføring.

Det har også kommet noen ulike markedsplasser, blant annet fra Komplett og Elkjøp. Vi har lite erfaring med denne, men følger spent med.


Konverteringsfokus
Følger du disse rådene ovenfor, bør du ha en bra nettbutikk og bra med besøk i butikken. Men det kan dessverre være at du ikke får så mye salg som du skulle ønske. Da må du gå en runde hvor du har fokus på økt konvertering. Dette er et eget emne vi ikke tar opp i denne artikkelen – men vi har laget en nyttig kalkulator for deg, hvor du raskt kan regne ut hvordan antall besøk og konverteringsrate påvirker tallene i ditt regnskap. Se vår kalkulator.


Webanalyse
Når du har fått endel besøkende, så er det svært viktig at all deres aktivitet blir målt. Dette løses best med Google Analytics. Husk å be leverandøren sette dette opp, og be dem også om å slå på Ecommerce sporingen i Analytics. Mange glemmer det. Det bør også settes opp sporing av kjøpstrakten. Da kan man måle hvor mange som legger produkter i handlekurven og hvor langt de kommer før de eventuelt forlater nettbutikken din. Nyttig info. Leverandøren bør være sertifisert i Google Analytics. Det er InBusiness.

Forfatter av artikkelen
Arve Hinna har i 21 år jobbet med nettløsninger for norske bedrifter. Ønsker du å starte nettbutikk eller få mer ut av dagens nettbutikk? Ta kontakt med Arve på arve@inbusiness.no eller 901 33553

Arve Hinna fra InBusiness AS