Hopp til innhold. Hopp til kontaktinformasjon. Høykontrast

InBusiness AS har fusjonert med Coretrek AS. Besøk oss på www.coretrek.no.

Typiske AdWords feil man gjør

Alle kan i praksis selv sette opp en AdWords konto. Men de fleste overlater likevel dette til oss eller en annen AdWords sertifisert partner. Men noen få velger likevel å gjøre det selv.

Det vi ofte da opplever, er at AdWords ikke settes opp riktig. Man får heller ikke maks uttelling av AdWords. I denne artikkelen vil jeg liste opp noen punkter som man typisk gjør feil.

 

Google Best Practices

Man har ikke lest Google sin anbefalte måte å sette opp AdWords på

Den finner man her: https://support.google.com/adwords/answer/6154846?hl=en
Les den og følg de fleste av tipsene der.

 


Ad extensions i AdWords

Man bruker ikke annonseutvidelser (Ad extensions)

Annonseutvidelser gjør det mulig å ta ekstra plass i søkeresultatet. Samtidig kan må få frem firmaets USPer, telefonnummer, adresse, viktige linker med mer. Bruk denne muligheten.

 


 

Man knytter ikke sammen AdWords og Google Analytics

Da blir det litt som å løpe 100 meteren uten å gidde og ta tiden. Ikke gjør det, ta tiden – ergo knytt sammen AdWords og Analytics. Gjør man ikke dette, får man ikke god nok oversikt over hva dere får igjen av AdWords.

 


 

Man glemmer å sette opp konverteringssporing

Dette har litt sammenheng med punktet ovenfor. Man har jo AdWords for å få avkastning på investeringen. Men da må man måle hva man får igjen. Jeg har opplevd mange nettbutikker som ikke har satt opp E-commerce måling. Da aner de jo ikke hva de får igjen av AdWords investeringen. Har du ikke nettbutikk, må du sette opp målinger på hvor mange som tar kontakt med deg (om det er målet ditt). I praksis må du da måle antall e-post klikk, antall telefonklikk, antall som fyller ut kontaktskjema, antall som chatter med dere med mer.

 


 

Man er lat og pøser på med søkeord i samme kampanje

En klassisk tabbe omtrent alle gjør (også vi må jobbe hardt for å unngå den), er at man pøser på med søkeord i en og samme kampanje. Vær så snill og ikke gjør det. Ta deg tid til å lage en god struktur med mange nok kampanjer – som har et begrenset antall (og kun relevante) søkeord i hver kampanje. Noen mener maks 20 søkeord pr kampanje er en god regel. Ideelt sett holder du den under 15 søkeord, mener vi.

 


 

Man lager kun 1 tekst-annonse pr kategori (altså er man lat)

Google ønsker 2-3 tekstannonser pr kategori. Da kan Google selv bestemme hvilken som skal vises når. Ikke vær lat ved å kun lage 1 tekst-annonse. Lag flere.

 


 

Man bruker ikke negative søkeord

Det vil alltid være noen kombinasjoner av søkeord vi ikke ønsker å bli funnet på. Bruk da den fantastiske muligheten som ligger i negative søkeord. Et eksempel var kunden som solgte kurs. Utfordringen var at de dukket opp på søkefraser som «dollar kurs», «euro kurs» med flere. Disse burde de lagt inn som negative søkeord.

 


 

Man bruker for brede søkeord

Det finnes 3 ulike måter å legge inn søkeord på. Mange gjør tabben med å legge inn for breie søkeord og blir da funnet på søkefraser som ikke er relevante for dem. Selger du sko man skal løpe med, så vær forsiktig med ordet «sko». Bruk heller type +løpe +sko som en søkefrase. Legger du inn søkeordet «sko», vil du dukke opp på folk som skal ha «tennis sko»…

 


 

Man utnytter ikke alle muligheter som ligger i AdWords

Tekstannonser som vises i søkeresultatet er den meste vanlige måten å bruke AdWords på. Men det finnes mye annet spennende man kan gjøre, som kan få minst like gode resultater:

 


 

Man byr ikke på eget merke

Det er mange grunner for å by på eget merke/firmanavn. Man kan «dominere» søkeresultatet, man får bedre score på kampanjen, man kan konkurrere ut de konkurrenter som byr på ditt merke/firmanavn med mer. Men mange glemmer denne muligheten fullstendig. Ikke gjør det, by på ditt eget merke.

 


 

Man sjekker ikke hva konkurrentene gjør

Man skal ikke være manisk mht å følge med på konkurrenter. Men likevel må man ikke glemme det helt. Søk litt og se hva konkurrentene gjør. Kanskje du finner noe å lære?

 


 

Man har dårlige landingssider

AdWords kan få mange brukere inn på nettsiden. Men om den er dårlig, får du lite konverteringer og dårlig score av Google. Da bør du jobbe med landingssiden.

 


 

Man glemmer at man må optimalisere

Ofte når vi går inn og ser på «Sist endret» på AdWords kontoen, så er det lenge siden den ble optimalisert. Man må optimalisere og holde kontoen sunn. Mange ganger i året. Se gjerne noen AdWords optimaliseringstips.

 


 

Man bruker feil geografi

De fleste kjører «Hele Norge», men ikke alle ønsker å nå hele Norge. Sjekk dette hos deg. En annen klassisk feil er at man bruker default det som Google foreslår mht hvem som faktisk skal se annonser for dere. Om man ikke endrer dette, kan man risikere at folk som sitter i utlandet, men søker etter søkefraser relatert til «Norge», også kan se annonser for dere.

 


 

Man lager dårlige annonsetekster

Det krever sin mann å lage gode annonsetekster. Det er begrenset med antall tegn i en tekstannonse og det er ikke like enkelt å vite hva man skal skrive. Se f.eks Google sine egne tips mht å skrive gode annonsetekster.

 


 

Man glemmer sesonger og kjører likt hele tiden

Mange bedrifter har ulike sesonger. Men siden mange kunder ikke har en egen AdWords ansvarlig, så kjører man hele tiden med samme budsjett på alle kategorier. Tenk hva dine sesonger er og del opp kampanjene iht den planen.

 


 

Remarketing

Det å vise seg frem igjen for potensielle kunder som kjenner deg litt, kan være gull verdt. Men mange glemmer helt å sette opp og utnytte de muligheter som ligger innenfor remarketing. Prøv!

 


 

Man sjekker ikke kvalitetsscoren

Hvis du gjør mange av AdWords feilene nevnt ovenfor, vil du mest sannsynlig få lav kvalitetsscore av Google. Men de fleste som setter opp AdWords selv, aner ikke hva deres kvalitetsscore er. Det må du vite.

 

Om forfatteren

Arve

Arve har jobbet med nettløsninger og digital markedsføring i over 22 år. Sammen med sine kunder har han bidratt til at norske bedrifter har økt omsetningen sin via digitale kanaler. Arve jobber til daglig som digital markedsfører og prosjektleder i InBusiness AS. Kontakt Arve på arve@inbusiness.no